Sunday, May 20, 2012

PENCORET ARANG


Blog. Sebuah medium. Sebuah perantara dunia media elektronik. Apa yang menjadi persoalan bagi isu kali ini, apa sebenarnya yang cuba disampaikan oleh penulis blog tersebut? Apa yang cuba diterangkan? Apa yang cuba disampaikan? Sesetengah daripadanya benar-benar berbakat dalam menulis, pelbagai nukilan dihasilkan bagi membuktikan mereka seorang penulis, penukil yang hebat. Ada juga yang menggunakan medium elektronik ini sebagai salah satu cara untuk mempromosikan perniagaan yang sedang diceburi mereka. Namun kini, blog lebih digunakan ke arah yang salah, penulis radikal "berhaluan kiri" ini lebih gemar menggunakan akaun blog mereka ke arah yang malap, mungkin khusus dicipta bagi mengutuk seseorang individu, atau mungkin digunakan sebagai laman "pemuas nafsu".

Hebat. Si pencoret arang ini rata-ratanya mendapat markah yang rendah dalam peperiksaan bahasa, mungkin ada yang mendapat gred tinggi, namun apa gunanya si pencoret arang ini menggunakan bakat mereka bagi sesuatu yang sia-sia? Sekadar menambah dosa? Mengutuk, seolah-olah mereka lebih bagus dari yang lain. Seolah-olah mereka seorang yang sempurna, namun mereka lupa. Lupa menutup kelemahan mereka yang nyata. Setiap bait, setiap patah perkataan, setiap satu ayat yang digunakan mencerminkan kebodohan, kecetekan mereka dalam bidang penulisan.

Terkenal? Itukah yang diharapkan? Malangnya, di sebalik kepopularitian yang mereka harapkan, apa yang berlaku adalah disebaliknya. Apa guna dikenali sebagai pencoret murahan? Malu bukan kepalang, maruah yang ada dipertaruhkan pada setiap satu bait yang dicoretkan. Mungkin mereka ini masih tidak sedar, masih merasa mereka ini "seorang bakat", apa guna bakat jika ini caranya? Sungguh hina...

Bagi melengkapkan isu ini seperti isu-isu sebelumnya, si penulis telah menemuramah beberapa individu bagi menyempurnakan tugasnya. Seperti biasa, penulis melakukan rondaan khasnya di Central Market, Kuala Lumpur ;

 JOHAN BIN KASSIM (JOHNNY@JOHN) , 27 (POLIS KHAS PUTRAJAYA)
Seperti kebiasaan, si penulis akan mengunjungi bazar kegemarannya yang terletak di ibu kota metropolitan Kuala Lumpur, tidak lain tidak bukan ialah Pasar Seni. Apa yang menariknya kali ini, si penulis terserempak kembali dengan rakan lamanya yang kini sudah menjadi polis khas di kota pentadbiran, Putrajaya.
"Assalamualaikum bro"
Penulis terkesima, terdiam, meletakkan cawan yang masih berisi suku nescafe di permukaan meja.
"JOHAN????"
"Ha! Akulah, lama tak dengar cerita?" responden memulakan bicara.
Penulis meneguk kembali nescafenya yang masih berbaki sebelum membalas perbualan.
"Hmm, macam ni jelah aku, kau dah habis belajar ke? Last aku jumpa dulu bukan main lagi sibuk nak berubah, nak belajar?" 
"Aku? Aku tak jadi sambunglah Danny, tak masuk kepalalah, time SPM panjat pokok kelapa, mana ada wawasan, sambung belajar apanya.." Penulis mengekek ketawa. Menggeleng kepala.
".. tapi aku masuk polis, polis khas jelah"
"Hah? Polis khas?" 
Responden ketawa seraya mengangguk. Seorang pelayan datang mendekati, meminta membuat pesanan.
"Kau buat apa je Danny? SPM tahun ni kan? Masih menulis bebas lagi ke?" Responden menyoal.
"Menulis? Masih lagi, tapi tak aktif dah, keluar dah dari pertubuhan menulis tu, tapi adalah sikit-sikit, ikut facebook, takpun aku masukkan sikit dalam blog, tu pun banyak delete dah"
"Laa yeke? Kali ni tulis pasal apa?"
"Penulis blog. Penulis yang suka mengutuk orang..."
"Cakap pasal penulis blog macam tu, memang banyak sekarang ni... naik meluat aku, entah bona tidak apo yang ditulis"
Penulis mula mengeluarkan penanya, membuka buku catatan hitamnya. Zip beg jenama Boo Yod Republic ditarik kembali.
"Apa pendapat kau Johan?" Penulis menyoal.
"Pendapat aku? Bagi aku membuang masa, daripada menulis benda bukan-bukan macam tu lebih baik buat benda yang berguna, banyak benda yang boleh disampaikan melalui blog, tapi yang ditulis, benda bukan-bukan jugak. Entahlah aku, tapi memang inilah hakikatnya, hobi kot. Tapi hobi apa macam ni... hobi memalukan diri"

APA PENDAPAT ANDA?

WAK SUPARMAN , (54) (Penjual keropok lekor tegar di lorong Central Market)
"Wak, keropok lekor 2 ringgit"
"Okay, eh? eh? kamu ni?" Wak Suparman mengerutkan dahinya.
"Danny, saya dulu selalu datang sini cari orang nak temubual buat journal, wak dah lupa?
"Ohya! Hampir wak lupa! Apa khabar nak? Sihat?" Wak Suparman mencapai bungkusan berisi sos kemudiannya.
"Baik wak, eh wak masih niaga kat CM ni ke? Majlis tak angkut lagi gerai wak ni? Kesian wak dulu, asyik kena angkut je naik lori" Penulis mencapai bungkusan sederhana besar berisi keropok lekor dari tangan Wak Suparman.
"Biasa semua tu, apa lagi yang kau mau tulis ni? Eh, duduklah, ada kerusi lebih belakang tu, kawan wak tadi duduk situ"
Penulis melabuhkan punggungnya pada kerusi plastik yang dinyatakan Wak Suparman.
"Pasal penulis blog wak, alah, laman-laman menulis dalam internet tu"
"Blog? Oh, yang selalu orang guna untuk buat laman lucah tu?" Wak Suparman meminta kepastian.
"Ha, lebih kuranglah tu. Jadi apa pendapat wak?"
Belum sempat penulis menyudahkan sesi soal jawabnya beberapa pegawai dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur datang menyerbu gerai Wak Suparman.
"Eh? Eh? Apa ni???"
Rupa-rupanya Wak Suparman masih belum membayar lesen penjajanya.....

PENULIS-SEPANG PERDANA 10.20 pm (9/8/11)
Perlu diakui tidak semua penulis blog menggunakan blog mereka untuk tujuan yang tidak bermoral, namun hakikatnya majoriti daripada mereka menggunakan medium ini bagi tujuan yang salah. Kepada penulis blog yang TIDAK BERMORAL, hentikanlah perbuatan sia-sia anda. 
p.s / Saya kembali menulis tetapi setiap isu kali ini tidak lagi dipaparkan melalui www.thenegcommunity.webs.com / Sebarang cadangan boleh disertakan melalui rovekick@yahoo.com ataupun melalui link blog yang disediakan.

No comments:

Post a Comment