Sunday, October 10, 2010

SAHABAT

Persahabatan. Perkataan yang merangkumi pelbagai konteks yang meluas. Majoriti manusia di muka bumi ini akan bersahabat. Mereka akan berkenalan, beramah mesra, dan mulalah terbitnya perasaan percaya, selesa, dan dari situ bermulanya persahabatan. Namun, tidak kita ketahui apa maksud persahabatan yang sebenarnya. Sahabat yang sejati akan bersama dalam mengharungi susah dan senang. Sahabat yang sejati akan sentiasa bersama menemani dalam berkongsi suka dan duka.

Kini, persahabatan hanya ada pada nama. Ramai individu yang tidak menghargainya. Dan bagi mereka yang tidak mendalami maksud persahabatan itu, ia hanya ada pada nama. Ia hanyalah persahabatan palsu yang mana berdasarkan sesuatu. Harta? Duit? Nama? Kepopularitian? Ya, itulah persahabatan di era pascamerdeka kini. Kenapa tidak kita bersama memahami apa sebenarnya persahabatan itu? Kenapa ramai dari kita yang tidak menghargainya? Pada mulanya bersahabat, namun kemudiannya ia bertukar menjadi racun kononnya. Pihak ini menyalahkan pihak yang sana, dan begitu juga sebaliknya. Itu bukan ikatan persahabatan.

Renung dalam. Fikirkan semula apa yang telah dinyatakan. Selama ini persahabatan yang anda jalinkan berdasarkan apa? Adakah anda seorang sahabat yang setia?

Anda bercinta. Anda sentiasa bersama pasangan anda. Ya, sememangnya pasangan bercinta itu tempat bagi mencurah segala duka dan suka tetapi, bila ia diimbas kembali, setiakah pasangan anda itu berbanding sahabat? Hampir kebanyakan individu akan memilih sahabat pabila kekasih hatinya pergi. Itu bermakna sahabat bagi anda hanyalah tempat sementara. Kenapa tidak anda bersamanya dalam berkongsi masa kehidupan?

Bagi isu ini, saya telah mewawancara beberapa individu bagi mendapatkan komen mereka tentang persahabatan. Mari kita kongsi bersama..



PUAN SRI NARIMAH NORDIN (48 - ISTERI TAN SRI KHALID ABRAHAM)

"Assalamualaikum Puan Sri" penulis memulakan perbualan.
"Waalaikumsalam, eh.. eh.. tanggalkan kasut you tu, kotor nanti rumah I"
Penulis menghentikan langkahnya. Kasut jenama ALIFE ditanggalkan.
'Banyak betul songeh orang tua ni, kat laman luar pun nak tanggalkan kasut ke? huh.. bongkak betul,'penulis berbisik dalam.
"Puan.. saya"
"Puan Sri, jangan lupa perkataan "Sri" tu, susah tau suami I nak dapatkan title tu untuk I, muahahahaha (gelak cara iblis)"
"Err.. okay, Puan Sri, saya penulis bebas dari Suku Kata Terakhir™ GROUP, kalau boleh saya nak ambil masa Puan Sri sikit, nak temubual pasal isu terbaru saya, persahabatan"
Responden tersebut menyilangkan kakinya dan bersandar bongkak dikerusinya.
"Hmm.. okay, apa yang awak nak tanya saya?"
"Begini Puan Sri, apa pendapat Puan Sri tentang konsep persahabatan?" penulis menempatkan mata penanya di permukaan buku catatannya.
"Persahabatan? Haha, bagi I persahabatan tu takda maknanya. Lagipun I cuma berkawan dengan orang-orang yang ada standard je. Contohnya, Datin Norsiah, Datin Jay. Muahaha(gelak cara iblis). We allclubbing and sometimes kitorang hang dengan jantan-jantan kacak yang ada kat ' key el' ' tu. Husband we all tak tau, yela, we all kan cantik, berduit, kenalah dengan dorang yang handsome-handsome kan. Muahahaha(gelak cara iblis)" suka rebonding rambut,
"Puan Sri tak takut mati ke?"
"WHAT??!!"

WAK SUPARMAN (53 - PENJUAL KEROPOK LEKOR TEGAR DI CENTRAL MARKET)

"Pak cik, keropok lekor singgit, keropok nipis singgit, campur gaul sos ye" penulis meraba-raba dalam beg sandang Boo Yod Republicnya, mencari dompet.
"Ya nak.." Wak Suparman tersentak. Dia melihat wajah penulis secara dekat. Mengamati wajah dihadapannya.
"Eh... kamu ni budak penulis bebas tu kan? Yang pernah temubual pak cik dulu kan?"
Dahi penulis berkerut. Cuba untuk mengimbas kembali pertemuannya, mengingati kembali insan yang berdiri dihadapannya.
"Laa... Wak Suparman... Wak masih niaga kat sini lagi ke? Bukan hari tu Wak punya gerai dah kena angkut ke dengan DBKL?"
"Loh.. udah Wak bilang, Wak kan penjual tegar, rintangan kecil je tu" Wak Suparman tersenyum kecil.
"HAHA... alang-alang saya temubual Wak ajelah, kan?"
"Temubual apa lagi?" Wak Suparman menyoal.
"Pasal konsep persahabatan. Apa komen wak?" Penulis mengunyah perlahan keropok lekornya.
"Bagi Wak lah.. persahabatan ni lebih dalam segala hal, sahabat bersama dalam susah senang. Saling ada bila kita memerlukan.. tapi entahlah... zaman sekarang tak macam tu lagi. Sahabat hanya tempat untuk melepak, berkongsi rokok, dadah... haii... apa nak jadi..."
Penulis sedikit terasa. Kotak rokok yang ada dalam poket di sembunyikan bawah beg.
"Er..wak ada pengalaman best ke?"

"Ada.. mestilah ada... Dulu masa arwah isteri wak mengandungkan anak sulung wak, wak tak tau macam mana nak hantar isteri wak ke hospital,dah lah tengah hujan, nasib baik lah kawan wak ada, dia bawak lori ayam dia angkut isteri pak cik bawak ke hospital, malang tayar pancit tepi jalan. Tuah waktu tu, ada tayar spare, dah macam bini dia pulak yang nak beranak, tengah-tengah hujan tu dia redah nak pasang tayar. Alhamdulilah, semuanya okay."
Penulis tersenyum panjang.
 Penulis-SEPANG 10.36 pm

"Sahabat sentiasa bersama kita. Susah dan senang. Hargai mereka. Harta boleh dicari, cinta boleh dicari, tetapi tidak sahabat. Mereka sukar untuk diganti. Merekalah yang pertama akan menolong kita ketika berada dalam keadaan sukar, genting. Isu ini paling sukar untuk saya, sebenarnya saya tidak punya idea untuk menulis isu ini. Namun saya tetap terbitkannya kerana ia khas untuk seseorang. Masih lagi saya ingat, satu ketika dulu sewaktu keluarga saya benar-benar susah, saya tinggal di satu kawasan setinggan berdekatan ibu kota. Adakala untuk makan pun susah, namun kehadiran sahabat saya benar-benar mengharukan. Dia sanggup berkongsi bersama saya. Dan pada satu ketika, kami pernah berkongsi duit dua puluh sen seorang hanya untuk mendapatkan nasi kosong"

ABDUL RAZAK BIN OSMAN
23-11-1994 - 4-10-2008



DANNY ALAMSYAH ADRIANSYAH

Idea asal : Danny Alamsyah Adriansyah
Izin terbit isu : Suku Kata Terakhir™ GROUP
link to : NEW EXPERIENCE GENERATION™/ KLINIKIT ART 2010

No comments:

Post a Comment