Saturday, October 9, 2010

SERIGALA - Si Pemotong Jalan

Kelompok Korporat. Dua perkataan yang tidak kompleks, dan tidak mempunyai konteks yang mendalam dan menyeluruh. Sekali disebut dua perkataan ini, masing-masing akan membayangkan segolongan manusia yang berpakaian segak, kemas, rapi dan sudah tentu berharta serta seorang yang berkeperibadian bijak dan licik dalam segala hal. Namun, persoalan yang timbul di sini, yang menjadi tanda tanya di benak fikiran kita, di mana letaknya kelicikan mereka? Di mana mereka menggunakan kebijaksanaan mereka? Adakah mereka menggunakan kedua-dua anugerah Tuhan itu kearah yang benar? Ke jalan yang sahih? atau mungkin sebaliknya.

Sebelum zaman pascamerdeka yang sedang kita jalani waktu ini, semasa negara kita masih lagi menjalani situasi feudal di setiap pelusuk, golongan ini memanipulasi, memonopoli hampir setiap perkara, menguasai hampir setiap benda. Mereka mewujudkan sistem "yang kaya makin kaya, yang miskin makin miskin" Di mana letaknya hati perut mereka? adakah di lutut? limpa? atau mungkin bulu ketiak? Hina bukan jika dikelaskan hingga begitu sekali? Mereka dihormati, jika mereka berjalan di hadapan, hampir semua yang berda di sisi mereka tunduk. Mereka mempermainkan harga manusia, mewujudkan kasta, mencipta jurang, dan sekaligus meminggirkan mereka yang miskin, seolah terlalu rendah martabatnya? Binatangkah mereka? Apa guna akal yang diberikan? Mereka menggunakannya untuk kepentingan sendiri. Ya, itulah hakikatnya.

Kini, keadaan yang sama berulang, sama ada dalam bentuk material atau tidak, golongan binatang yang bertopengkan iblis ini masih wujud, cuma cara mereka berbeza. Contoh paling dekat yang boleh kita lihat dengan nyata ialah politik, Jangan salah sangka, mungkin sesetengah dari anda yang membaca isu ini akan berfikir, menentang, kenapa harus kelompok korporat ini dikaitkan dengan politik? Hakikatnya, kerajaan bergantung kepada mereka, dalam setiap hal sebenarnya, dan untuk itu mereka akan mengambil kesempatan dengan meletakkan syarat tertentu yang akhirnya akan menyusahkan individu, atau kumpulan tertentu. Ia jelas dapat dikesan dengan kehancuran politik negara kita yang semakin hari semakin nyata, kononnya segala hal dapat ditangani? PENIPU ! Rasuah merupakan bukti yang paling nyata. Kononnya, kemiskinan dapat dibasmi, mana? Perlukah mereka yang miskin dan dianggap hina itu dimasukkan ke rancangan bersamamu dahulu baru mereka akan dibantu oleh kerajaan? Adun? Badan-badan NGO?

Dalam konteks Islam langsung tiada perbezaan atau taraf, tetapi lihatlah apa yang berlaku kini. Sebuah negara Islam! Ke mana contohnya kerajaan-kerajaan agung Islam Turki Uthmaniyah? Khulafa Ar-Rasyidin? Mari kita lihat pandangan sesetengah orang yang telah diwawancara bagi mengetengahkan isu ini.

Tan Sri Khalid Abraham, 56, (C.E.O)
"Apa pendapat encik tentang golongan korporat yang kini semakin mengancam kedudukan mereka yang berada dalam kelompok bawahan?"
Penulis mula menempatkan penanya di permukaan buku nota kecil bagi mencatat apa yang telah dikatakan. Dia memberi sepenuh perhatian.
"Semuanya sampah... diorang tu menyusahkan I, tak habis-habis datang mintak derma, naik fed up I. Bagi I, kucing kurap tu semua cuma mainan, kita guna diorang untuk kepentingan kita! muahahahaha (gelak cara iblis)"
Penulis menggeleng kepala. 'Dah tua... tinggal nak tempah batu nisan masih lagi macam tu..' bisik penulis perlahan.
"Ha? Apa? Apa you cakap?" Responden tersebut berang.
"You ulang balik apa you cakap!! You ingat I tak dengar??!"
"Eh... mana... mana ada apa-apa... Tan Sri.. Eh.. janganlah??!!" Pandangan penulis hitam. Tiada lagi material yang dilihat di hadapannya.

Untuk makluman anda penulis telah ditumbuk oleh binatang terbabit hingga beliau pengsan untuk beberapa ketika. Lihatlah betapa jahilnya mereka..

Tuan Ishak Abdul Ribut,48 (Pengarah Badan bukan Kerajaan)
"Boleh saya ambil masa tuan sikit?" soal penulis bagi memulakan perbualan.
"Cepat sikit ya, sebab lepas ni I ada sidang akhbar, I tak da banyak masa untuk benda-benda remah ni.."
"Hmm, takpe, saya cuba jimatkan masa tuan, apa pendapat tuan tentang golongan korporat yang kini semakin mengancam kedudukan mereka yang berada dalam kelompok bawahan?" Penulis memulakan soalan. Seraya itu dia meneguk air mineral yang tersedia untuknya.
"I takda komen.. bye..." serentak itu, responden tersebut terus beredar keluar dari pejabatnya tanpa menoleh sedikitpun kearah penulis.
"Tuan.. tuan!!??"

Wak Suparman,53 (Penjual keropok lekor tegar di Central Market)
"Pak cik, keropok lekor singgit gaul sos terus ye.."
"Iya nak..." Keropok lekor yang diletak dalam bekas kecil di gerai berjalan buruknya mula di ambil. Pandangannya terhenti kemudiannya. Tajam ke arah beg yang disandang penulis"
"Belajar ke? Besar beg sandang tu" Wak suparman menyoal. Keropok lekor bertukar tangan.
"Eh... taklah pak cik, saya ni penulis bebas. Dalam beg ni banyak buku catatan saya dengan jurnal-jurnal yang saya baca" 
"yeke.. bagus muda-muda dah macam ni. Sekarang kurang sangat penulis bebas macam kamu ni. Kamu tulis pasal apa?" Wak suparman menyoal lagi.
"Urm.. saya tulis pasal golongan korporat. Sekarang ni pak cik, golongan ni dah kuasai hampir kesemuanya. Boleh rosak negara kalau terus camtu"
Wak Suparman mengalihkan kedudukannya. Mengambil tempat. Nafas yang dalam di tarik.
"Benar kata kamu tu.. Diorang tu dah jauh tersesat dari jalan asal. Sepatutnya kita sebagai manusia saling membantu. Bukan saling menguasai, sekarang bukan lagi zaman jahiliyah, setiap orang saling memerlukan. Tak kira sama ada yang miskin atau kaya.. semua sama, takda beza, dan kalau dalam Islam kan dah tercatat bahwa tiada taraf dalam kehidupan manusia."
Penulis tersenyum lebar. Mereka yang berpangkat ditemu duga, namun akhirnya dijawab lengkap oleh seorang peniaga keropok lekor biarpun ringkas. 
"Terima kasih pak cik. Terima kasih banyak-banyak." Wak Suparman mengangguk seraya menghadiahkan satu senyuman yang cukup manis untuknya.
"HOIII!!!" satu suara nyaring kedengaran.
Wak Suparman menggelabah. 
"Eh.. pak cik.. kenapa ni?"
"HOII!! Niaga takda lesen!!"


(SEPANG-PENULIS)
Jelas bukan keangkuhan kelompok korporat ini? Ya, merekalah "serigala si pemotong jalan" yang dimaksudkan. Bangga dengan pangkat korporat. Sepatutnya mereka di gelar keparat, bukan korporat. Susah untuk kita lihat kini, kelompok sebegini yang benar-benar ikhlas ketika membantu. Bukan dengan membantu kerana mahu meraih simpati dari masyarakat sekeliling... tetapi kerana mahukan keredhaan Tuhan.



STEREO MELANKOLIS/DANNY ALAMSYAH
Suku Kata Terakhir Group™/ link to The NEG Community™/Klinikita Design™ 2010
idea asal olah DANNY ALAMSYAH ADRIANSYAH - izin isu 22 September 2010 oleh The NEG Community™
(Sebarang maklum balas bagi forum boleh dinyatakan dalam www.thenegcommunity.webs.com)

No comments:

Post a Comment