Saturday, October 9, 2010

REPLIKA

Seringkali kita dengar pelbagai jenis jenama, pelbagai jenis label, pelbagai jenis barangan sama ada dalam bentuk realistik ataupun media. Dan saban hari juga kita dengar tentang ia diciplak, direplikakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Malah, ia turut menyakitkan hati pabila si penciplak mendakwa hasil yang mereka cipta itu asli, dan lebih bagus berbanding yang asal. Penat lelah, peluh bertitik, otak diperah untuk mencipta sesuatu yang kreatif, kritis dimata seseorang individu mahupun berkelompok, namun pabila ia direplikakan oleh pihak yang lahabau ini, apa perasaan mereka?

Ketika ini, di Malaysia, industri seni semakin maju dengan pelbagai jenis barangan yang dicipta, pelbagai jenis reka bentuk yang dihasilkan. Kelahiran ini dapat dilihat seiring dengan pelbagai jenis medium oleh kebanyakan anak muda yang kian giat bersaing bagi memajukan pertubuhan/perniagaan masing-masing. Dan hampir kesemuanya dapat dilihat dengan terhasilnya barangan kraf tangan seperti baju, seluar, beg dan tidak terkecuali penghasilan serta kenaikan industri musik serta penciptaan grafik diserata pelusuk Malaysia. Kehadiran penciplak yang tidak pernah diundang ini menyebabkan tersekatnya perkembangan industri tersebut lalu menyebabkan kualiti barangan asal yang dihasilkan terus merosot dalam sekelip mata. 

Bayangkan jika ia terjadi kepada anda sendiri?
Apakah perasaan anda?
Marah? Kecewa? 

Golongan lahabau ini boleh diklasifikasikan seperti berikut :-
1. Bangang - Mereka layak mendapat gelaran tersebut kerana sesungguhnya mereka tidak berusaha untuk menghasilkan label mereka sendiri sebaliknya mengambil jalan mudah untuk mereplikakan hasil orang lain. Mereka tidak berfikiran kritis dan kreatif. Dan seeloknya mereka tidak dicipta oleh Tuhan sebagai seorang manusia. Alangkah indahnya jika mereka dicipta sebagai seekor monyet? Bagus bukan?

2. Sial - Mereka yang tergolong sebagai penciplak ini sepatutnya ditakdirkan untuk memiliki anugerah sial. Kenapa? Mengapa? kerana dengan adanya mereka yang sial ini, industri yang sedia ada tersekat laluan perjalanannya. Dan yang lebih menyedihkan, ramai terpedaya dengan barangan mereka yang lagsung tidak setanding kualitinya. Bukankah elok jika mereka mengambil jalan alternatif dengan menyertai label yang sedia ada daripada merosakkannya? Bangsat bukan?

3. Jahanam - Mereka ini sepatutnya dicampak terus kedalam neraka jahanam dan mati rentung dibakar didalamnya. Kenapa? Timbulkah persoalaan "kenapa" di benak fikiran anda? Slow betul.. Kencing laju fikir slow. Mereka ini menyekat rezeki penghasil asal yang ada dengan membuat tiruan dan mengaut keuntungan daripadanya. Bukankah bagus jika mereka turut bersaing dengan pencipta yang ada? Bukankah ia jalan yang sah? Kenapa harus mereka mengambil jalan yang buruk seperti itu?

Sekarang mari kita kita bersama-sama baca apa komen yang tercatat hasil respon dari beberapa manusia yang dilihat ada di sekitar di Malaysia.

MUTHUSAMY KARUPPIAH, 28 (SELANGOR)
"Apa pendapat Encik Muthu tentang  kegiatan barangan tiruan yang dihasilkan pencipta masa kini?" Penulis menyoal responden sambil menyedut fresh orange yang tersedia dihadapannya.
Encik Muthu senyap. Tiada sepatah kata pun yang dikeluarkan.
"Encik Muthu.." Penulis ingin bertanya sekali lagi. 
"ya.. ya.. apa dia tadi macha?" 
"Apa pendapat Encik Muthu tentang  kegiatan barangan tiruan yang dihasilkan pencipta masa kini?" Penulis mengulang soalan yang sama. Dahi penulis berkerut. 'Sekali aku tumbuk dia ni kang.. sebijik macam cakap dengan batu,' Hati kecil penulis berbisik dalam.
"tada apala macha.. itu worang dia punya suka la macha.. tapaya sibuk itu worang punya kirja.." 
Penulis menyinga.
"takpelah Encik Muthu. Terima kasih banyak-banyak" Penulis terus beredar keluar dari Restoran Mamak Selera tanpa menoleh ke belakang lagi.

THOMAS CHOW KEAN KEAT, 25, (IPOH)
"Boleh saya panggil Encik Thomas je?" Penulis memulakan bicara setelah salam perkenalan diberikan.
Responden berbangsa cina itu membetulkan kedudukannya di atas pelantar buruk yang terletak disebelah bengkel kepunyaannya.
"Sini punya olang manyak panggil wa Taiko Tom, tapi lu olang luar, boleh panggil wa apa lu mau" 
Penulis tersenyum kecil. Mungkin kali ini dia akan mendapat jawapan yang diinginkannya.
"Jadi.. boleh saya mulakan sekarang?"
"Muleh.. muleh" Sebatang rokok jenama PERILLYS dinyalakan serentak dengannya.
"Apa pendapat Encik Thomas tentang  kegiatan barangan tiruan yang dihasilkan pencipta masa kini?"
"Itu aa... waa!! itu olang manyak mangsat (bangsat) oo, olang sula susa-susa bikin dia punya balang, dia kasi tilu itu balang.. banyak kesian oo sama itu olang.. kalau wa aa, wa sula kasi tetak itu olang tilu punya sampai mati. Pantang wa punya nenek moyang olang tilu balang-balang. Wa punya bengkel pun tak ada balang tiluan.. Semua pun Oliginal"
Penulis tergelak riang. Ternyata responden kali ini begitu senang dibawa bicara.
"Kalau Encik Thomas, apa tindakan yang akan Encik Thomas ambil?"
Rokok yang ada disedut perlahan. Keadaan sepi untuk seketika.
"Wa aa? wa kasi tetak itu olang sampai mati!!!!" Seraya itu dia mencapai sebilah parang yang ada di sisinya dan dihala kearah penulis. Penulis kaget. 
"Encik Thomas... rileks... rileks... apesal emosional ni??!!"

ZAINUDIN ZAKARIA, 48 (CENTRAL MARKET, KL)
"Assalamualaikum" Penulis menyapa dengan memberi salam.
"Waalaikumsalam nak" salam dijawab.
"Pak cik, saya dari Suku Kata Terakhir™ GROUP, saya datang ni nak bincangkan isu tentang barangan ciplak yang makin banyak sekarang ni. Kalau tak keberatan, saya nak ambil masa pak cik sikit.. boleh?"
"InsyaAllah, pak cik cuba nak"  Penulis mengeluarkan buku catatan kecil dari beg sandang Boo Yod Republicnya.
"Apa pendapat pak cik tentang kegiatan barangan tiruan yang dihasilkan pencipta masa kini?"
"Pak cik rasa semua tu memang tak patutlah nak. Sebab kita masing-masing cari rezeki, untuk penuhi periuk nasi. Kalaupun rezeki tu tak banyak tapi sekurang-kurangnya biarlah dari jalan yang sah. Kalau pak cik nak kata menciplak ni haram dari segi Islam, pak cik tak pasti, tapi bukankah bagus kalau apa yang kita hasilkan dari jalan yang betul. Macam pak cik.. semua tikar-tikar mengkuang ni, isteri pak cik buat, memang rezeki tak seberapa, tapi sah jalannya. Kita sebagai manusia, tahu mana yang baik dan buruk, agama menjadi pendorong, janganlah kita sekat rezeki orang lain, janganlah kita ganggu rezeki orang lain, kalau si penciplak tu orang Islam, dia sepatutnya arif tentang hukumnya, kalaupun tak, dia tahu, agama dah menjadi panduan, tak usah di buat begitu" Seraut wajah yang dihiasi parut ketuaan itu menghabiskan bicaranya. Dia berhenti disitu.
Penulis begitu berpuas hati. Itulah jawapan yang diharapkannya. Jawapan bagi merungkai segala persoalan.

(SEPANG-PENULIS)
Jelaslah sudah, sememangnya mereplikakan barangan orang memang tidak wajar. Maaf jika sepanjang penulisan ini, turut tercatat bahasa kasar, maaf kerana ketelanjuran bahasa. Namun, hakikatnya pada orang sebegini, jika tidak juga berubah, memang itulah yang gelaran yang patut dihadiahkan pada mereka. Bangang, Sial, Jahanam, Bangsat. (MAAF AKAN BAHASA KASAR TERSEBUT)




STEREO MELANKOLIS/DANNY ALAMSYAH
Suku Kata Terakhir™ GROUP/ link to New Experience Generation™/ KLINIKITA DESIGN 2010™
Isu idea asal Danny Alamsyah Adriansyah- izin isu New Experience Generation (www.thenegcommunity.webs.com)

No comments:

Post a Comment